^

International Family Enterprise

In English
Facebook Instagram
Projekti Ihmiset Yrityksille
Yhteistyö
Ota yhteyttä
Instagram

"Enabling Internationalization Excellence for Family Enterprises"

IFE, 2017

Facebook

Lue blogia

Sattumat ja ”sa[avute]ttumat”

Luin Yrittäjän Taivas+Helvetti Vol. 3 –kirjaa, jossa kerrotaan ylöjärveläisen Avant Tecno –perheyrityksen perustajan, Risto Käkelän yrittäjätarinaa. Risto kertoo, kuinka vuonna 1992 tanskalainen Jorgen sattui kävelemään Avant Tecnon ensimmäisten ulkomaanmessujen viimeisenä päivänä yrityksen messuosaston kohdalla juuri kun he käynnistivät maatalouskuormaajansa käyntiin, ja Jorgenin kokeiltua kuormaajaa tapahtumat johtivat siihen, että hänen ja vaimonsa pitämä pieni navetassa toimiva ja maatalouskoneita maahantuova yritys aloitti yhteistyön Avant Tecnon kanssa. Tanskaan on sittemmin myyty 70 miljoonalla eurolla yrityksen koneita, ja vuonna 2017 Risto luovutti Jorgenille muistolahjan ”ensimmäisestä 25 vuodesta”.

”Se oli onnekas tapahtuma molempien kannalta. Jos kone olisi kiskaistu käyntiin kymmenen sekuntia myöhemmin, Jorgen olisi ennättänyt kävellä ohi jo niin pitkälle, ettei olisi ehkä kääntynyt takaisin.”

Tämä tarina sattuman suuresta merkitysestä Avant Tecnon kansainvälistymisessä sai minut palaamaan graduni aikaisiin löydöksiin, joissa myös totesin haastateltuani 10 suomalaista pk-perheyritystä, että sattumien kautta (ja usein messukonteksteissa) luotujen verkostosuhteiden kautta monen yrityksen kansainvälistyminen sai vauhtia. Muotoilin sattumia käsittelevän kappaleen otsikon muotoon ”Anna sattumille mahdollisuus”, mitä inspiroi yhden case-yrityksen yrittäjän kommentti:

”Tietenkin, jos on resursseja, kansainvälistymistä voi toteuttaa oppikirjan mukaan, mutta yleisesti sanoisin, että anna sattumille mahdollisuus.”

Tämä yritys ei ollut aktiivisimmasta päästä kansainvälisessä verkostoitumisessa resurssien vähyyden takia, ja osittain siksi korosti sattumien merkitystä, mutta aineistossani sattumien merkitystä korostettiin myös niissä yrityksissä, jotka aktiivisesti pyrkivät kansainvälistymään. Avant Tecnon Risto vihjaa myös oman aktiivisuuden ja sattumien korrelaatiosta:

”Tässä näkee tuurin merkityksen, mutta onhan sitä tutkittukin, että jos pyörii joka paikassa, kuulee, näkee ja kokee ja intuitio paranee… Silloin tulee onnistumisia – ja ulkopuoliset sanovat, että oli sillä hyvä tuuri.”

Voidaanko puhua kansainvälistymisessä ja yleisestikin yritystoiminnassa sattuma-sanasta vai pikemminkin ”sa[avute]ttumasta”? Sattuman todennäköisyys kasvaa, kun sitä tavoitellaan aktiivisesti. Onnekkaalle sattumalle on englanninkielessä sana ”serendipity”, jolla viitataan hyödyllisten asioiden löytämiseen sattumalta. Israel Kirzner, maineikas ekonomisti yrittäjyyden saralla, näki että koska markkinat eivät koskaan ole tasapainossa, yrittäjät löytävät yrittäjämäisiä mahdollisuuksia näiden onnekkaiden sattumien (serendipity) kautta olemalla joustavia ja jatkuvasti valmiudessa yllätyksille sen sijaan, että toteutettaisiin mahdollisuuksia tavoittelevia strategioita ja aktiviteetteja (Kirzner, 1973, 1997). Onnekkaista sattumista voisi kuitenkin puhua enemmän myös tavoitteellisen ja aktiivisuuden kautta tapahtuvana strategiana, ”saavutettumina”. Niitä ei vain passiivisesti odotettaisi ilmestyvän eteen kuin tarjouspyyntöä alihankintayritykseen vaan että aktiivisesti heitetään verkkoja vesille vaikka saaliista ei oltaisikaan varmoja.

-Jaakko

 

Lähteet:

Hämäläinen, K. (2015) Yrittäjän Taivas+Helvetti Vol. 3. – Riko Rajasi. Helsinki: One on One Oy.

Kirzner, I. M. (1973) Competition and entrepreneurship. Chicago: University of Chicago Press.

Kirzner, I. M. (1997) Entrepreneurial discovery and the competitive market process: An Austrian approach. Journal of Economic Literature, 35(1): 60–85.